JERZY KOSAŁKA. DIALOGI – ALTERNATYWNA HISTORIA SZTUKI
email: galeria@galeria.legnica.pl
www.galeria.legnica.pl
tel. 76 862 09 10
fax: 76 856 51 26
W katalogu wystawy „Historia w sztuce” wrocławski artysta, jeden z najbardziej uznanych polskich twórców działających na przełomie XX i XXI wieku, tak opisał po-wstanie w 1986 roku słynnego dzieła „(...) postanowiłem zobrazować naszą polską wojnę wewnętrzną, która wtedy tak moc-no ujawniła się w kraju, gdzie linia podziału między my i oni przebiegała nie tylko na granicy partii politycznych, ale bar-dzo często też przez środek rodzinne-go stołu. W tej pracy najbardziej mnie zaskakuje, że jest cały czas aktualna. Gdy powstawała w 1986 roku, podział polskiego społeczeństwa na my i onibył bardzo nabrzmiały, ale wydawał się przejściowy: toczyła się wewnętrz-na walka o ustrój. Po 25 latach prze-mian problem nie tylko nie przestał być aktualny, ale wręcz się pogłębił. Papier pakowy z takim wzorem znik-nął ze sklepów w 1989 roku, bo prze-grał z kolorowym papierem projekto-wanym komputerowo, ale oni ciągle istnieją, a nawet jest ich coraz więcej. My też trzymamy się nieźle i na pewno im się nie damy”.Autor dzieła, Jerzy Kosałka, rocznik 1955, polski współczesny artysta multimedialny, w swojej twórczości sięga po różnorodne techniki i ma-teriały. Uprawia performance, malu-je, rzeźbi, tworzy instalacje, obiekty, działa w przestrzeni publicznej. Był współtwórcą sukcesu Legendarnej Grupy LUXUS, jednego z najciekawszych zjawisk artystycznych w polskiej sztuce przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, której znakiem rozpoznawczym była inte-ligentna prowokacja artystyczna, wymie-rzona w absurdy ówczesnej rzeczywistości. A ponieważ czasy się zmieniły a absurdy pozostały, Jerzy Kosałka kontunuował swo-je dzieło przez następne kilkadziesiąt lat uczestnicząc w ponad 170 zbiorowych i 55 indywidualnych pokazach. To klasyk dzieł, które - z założenia - z klasyką są w nieustan-nym dialogu. Kosałka jest m.in. autorem obrazu, w któ-rym logo Coca-Coli przerobione zostało na artystyczną sygnaturę - CosalCa. Cykl był kontynuowany przez następne lata, kiedy to powstały Cosal-Ca Light, Cosal-Ca Men-thol i Nosal-Ca Zero.Artysta unika deklaracji ideologicznych ale jednostronne, „oczywiste” prawdy rozbraja celnie za pomocą własnych dzieł. Instalacja „Chłopaki, mam go!” z 2008 roku to ironicz-ny „wojenny” komentarz przedstawiają-cy słynną scenę z lmy „Czterej pancerni i pies”, w której „Rudy” zostaje traony przez ...niemiecki czołg.Ironiczna, przewrotna, inteligentna i dow-cipna twórczości Kosałki nie pozwala widzowi na bierną akceptację i obowiązko-wy „podziw”. Wrocławski artysta stawia nas przed klasykiem, oczywistą „prawdą” i zmusza do reeksji. Legnicka wystawa prezentuje kilkana-ście dzieł, które z właściwą mistrzowi Ko-sałce celnością przewrotnie stawiają nas - rozbrojonych z zachwytu i podręczniko-wych opinii - przed dziełami Wielkich Mi-strzów. Zapraszamy na wyjątkowy spacer po świecie sztuki, niepokojący i inspirujący. Paweł Jarodzki pisał: „wyjątkowość Kosałki polega na tym, że klucz do jego twórczości został zjedzony przez takiego małego pieska, który uciekł i wszyscy go teraz szukamy.
▸DIALOGI ALTERNATYWNA HISTORIA SZTUKI WEDŁUG JERZEGO KOSAŁKI
Termin: do 28 lutego Wystawa czynna (jeśli instytucje będą otwarte) od czwartku do soboty w godz. 1400-1800,
w niedziele w godz. 1200-1800
Miejsce: Galeria Ring, Rynek
Wstęp: bezpłatny Organizator: Galeria Sztuki